fotografy: Paul van Goor

Dana de Vries op Kamermuziekfestival Franeker

ZANDER LAMME – 

De afgelopen zeven jaar verbleef celliste Dana de Vries grotendeels in het buitenland. Onlangs keerde ze terug naar Franeker. In die stad, waar doorgaans blues en rock-’n-roll de boventoon voeren, organiseert De Vries komende maand een meerdaags klassiek kamermuziekfestival. “Het was altijd al mijn droom om iets op te bouwen in Friesland op het gebied van muziek.”

De Vries (1993), die opgroeide in Franeker, heeft halverwege haar twintiger jaren al een aardige staat van dienst. Ze won prijzen op onder meer het Prinses Christina Concours en het Amsterdamse Cello Biënnale, kreeg les van befaamde cellisten als Jiri Prchal, Michel Strauss, Jan-Ype Nota en Peter Bruns en speelde al eens in de New Yorkse Carnegie Hall. Vorig jaar haalde ze een masterdiploma aan de Felix Mendelssohnschool voor muziek en theater in het Duitse Leipzig.

 

“Dus het is een festival voor mensen die nog niks met de muziek hebben, maar het is ook voor mensen die klassieke muziek juist liefhebben. En anders kun je ook altijd nog komen voor de mooie locaties.”

 

De inkt van haar diploma was nauwelijks opgedroogd of ze zat al in de orkestbak van het Venetiaanse operaorkest Teatro la Fenice. “Het is best wel lastig om een plek in zo’n orkest te veroveren, dus dit was voor mij echt de perfecte overgang”, vertelt de celliste. “Maar ik vond het jammer dat ik niet zo veel eigen projecten kon doen als ik had gewild. Het was voornamelijk opera.”

Hoewel ze zich een begeerde orkestpositie wist te verwerven, daalde langzaam het besef in dat de baan toch niet was wat De Vries wilde. “Toen ik studeerde had ik heel veel vrijheid, ik was iedere week in een ander land. Dat was heel leuk. In Venetië had ik een honderd procent baan.” En dat rijmde niet met de doelen die de Friezin voor ogen had. “Het was een heel moeilijke beslissing. Je hebt stabiliteit en dan kies je ervoor om in het diepe te duiken.”

Het kamermuziekfestival had ze toen al langer in haar hoofd. In Franeker, een stad waarin toch vooral blues en rock-’n-roll een plek hebben. Is daar wel ruimte voor klassieke kamermuziek? ,,Daarom is het juist zo leuk. Dat was er nog niet in Franeker, dat is juist de uitdaging. Als je ergens in gelooft, komt het wel goed. Hoe enthousiaster je bent, hoe meer mensen je meekrijgt.’’

De onderdelen van het festival vinden plaats op diverse ‘bijzondere locaties’ in de stad. In de Martinikerk bijvoorbeeld geeft hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing een lezing over muziek en het brein. In onder andere de Koornbeurs en in het planetarium vinden concerten plaats. “Het zijn bijna allemaal historische locaties.”

Een deel van de muziek wordt uitgevoerd door een groep musici die om het North Sea Ensemble heen is gebouwd. Dat strijkkwartet waarin De Vries zelf speelt, is voor het festival uitgebreid met muzikanten vanuit de hele wereld. De uitbreiding was noodzakelijk om bepaalde stukken te kunnen spelen. “Bij een Schubert-kwartet hadden we een extra cellist nodig bijvoorbeeld (de Israëlische Elia Cohen-Weissert). Bij een Mozart-kwintet moest nog een klarinettiste (Gerbrich Meijer).”

Omdat de gekozen samenstelling overal vandaan moet komen, speelden de muzikanten niet eerder samen. “We kennen elkaar wel, maar we spelen natuurlijk niet wekelijks samen. Dus we moeten wel binden met elkaar.” Een deel van dat proces is te zien tijdens een open repetitie in de Mouterij (de 31ste).

De Vries wilde niet alleen musici uit het buitenland laten komen. Bewust koos ze ervoor om ook Friese talenten te laten optreden. ,,Niet alles van ver weg is beter. Het is belangrijk dat er ook mensen uit de omgeving komen spelen, omdat we hier ook goeie muzikanten hebben.’’ Om die reden treden de Friezinnen hoboïste Anna Marieke Zijlstra, celliste Florianne Remme, violiste Marlene Dijkstra en klarinettiste Gerbrich Meijer op.

Naar eigen zeggen heeft De Vries geen verwachtingen over de hoeveelheid bezoekers. Voor een herhaalde subsidie voor volgende jaren is het evenwel van belang dat er voldoende mensen komen. Daarin heeft De Vries opnieuw eenvoudig vertrouwen. “Als je er een feest van maakt, komt het wel goed.”

Over het type publiek is De Vries duidelijk: het festival is voor iedereen. Voor kinderen bijvoorbeeld, die waarschijnlijk nog weinig ervaring met klassieke muziek hebben, is een speciaal besloten concert, net als voor bewoners van bejaardentehuis Saxenoord. “Dus het is een festival voor mensen die nog niks met de muziek hebben, maar het is ook voor mensen die klassieke muziek juist liefhebben. En anders kun je ook altijd nog komen voor de mooie locaties.”

Nu De Vries weer in Nederland woont, doet ze (naast het festival) verschillende projecten. Ze speelde onder meer al een aantal keer in het Noord Nederlands Orkest. ,,Het is ook wel prettig, die diversiteit. Eigenlijk vind ik dat het prettigst; om rond te reizen als een soort troubadour.’’

 

Het festival is van 28 oktober tot en met 3 november. Meer informatie is te vinden op www.kamermuziekfestivalfraneker.nl.

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.