Willem de Vries: de smeerolie van de Friese popcultuur

NIELS LAHUIS –  

Radio- en televisieprogramma Noardewyn Live van Omrop Fryslân gaat vanavond op voor een landelijke NL-Award. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste productie door een regionale omroep. Het levert bedenker Willem de Vries (Quatrebras, 1968) na de Friese Popprijs en de Gouden Sadel Award een nieuwe nominatie op voor zijn ‘kindje’. Als programmamaker, oprichter van Wâldrock, popjournalist en eigenaar van Big Apple Management is hij al ruim dertig jaar een belangrijke speler binnen de Friese popcultuur. Met Noardewyn biedt hij jonge, talentvolle acts een kans en biedt hij nieuwe lokale initiatieven een podium.

Ondanks de populariteit en waardering voor het programma werd onlangs het aantal uitzendingen flink teruggeschroefd. Binnen alle (regionale) omroepen in Nederland gaat het aantal luisteraars flink achteruit. Ook Omrop Fryslân moet keuzes maken en keert terug naar een ‘vertrouwder’ concept om het marktaandeel sterker te maken. Alleen de live-uitzending op de vrijdagmiddag wordt nu nog uitgezonden en De Vries zal zich daarnaast bezig gaan houden met nieuwsverslaggeving. De uitzending in de studio, waarin met name popmuziek werd gedraaid en interviews werden gehouden, is verdwenen. Een gewaagde keuze die Omrop Fryslân op de nodige kritiek kwam te staan.

De Facebookpagina Wij Willen Willem 5 dagen op Omrop Fryslân kreeg in korte tijd bijna 700 likes. ‘Die actie was vooral hartverwarmend’, blikt Willem de Vries terug. ‘Maar ik ben blij dat het niet uit de hand is gelopen. Ze hebben het allemaal netjes aangepakt. Ik ben namelijk wel loyaal aan Omrop Fryslân en wil ook geen woede in die richting.’ Desondanks heerst er wel frustratie over de keuze bij de programmamaker. ‘Ik blijf een Wâldpyk dus ik heb wel even staan vloeken en tieren. En ik knok tot het laatste moment. Maar als de beslissing is gevallen, dan hou ik er over op. Dan is de wedstrijd afgelopen en geven we elkaar een hand. Klaar. Maar of het ook daadwerkelijk gaat werken? Ik weet het niet. Dat kunnen we pas over een aantal jaar zien. Maar ik had wel een andere keuze gemaakt.’

 

Ik blijf een Wâldpyk dus ik heb wel even staan vloeken en tieren. Of de nieuwe Omrop-programmering ook daadwerkelijk gaat werken? Ik weet het niet. Dat kunnen we pas over een aantal jaar zien. Maar ik had wel een andere keuze gemaakt.

 

Noardewyn Live
De Vries had liever willen voortborduren op de huidige manier van werken. Of dat nou met of zonder Noardewyn zou zijn, maakt hem niks uit. Na ruim twintig jaar dienstverband bij de Omrop is De Vries inmiddels wel gewend aan de nodige aanpassingen. ‘Wat mij betreft zouden we de goede elementen uit Noardewyn pakken en daarmee een nieuw concept bedenken. Die elementen moeten we wel behouden. En dat is niet gebeurd. Dát vind ik oprecht jammer.’ De samenstelling van het programma, het boeken van de gasten en natuurlijk de presentatie worden allemaal geregeld door slechts één (bescheiden) man.

‘Ik mag dan misschien met mijn kale kop op televisie te zien zijn; de mannen van de techniek zijn dé drijvende kracht achter het programma. Zonder hen kan Noardewyn niet bestaan.’ Dat bestaan van Noardewyn drijft al sinds 2006 op het sterke, maar ook gewaagde concept van veel live-muziek. Al halverwege de jaren negentig, zag hij het belang hiervan in. Met het programma Popskuor bood hij, samen met mede-presentator Eric Ennema, veel bands een podium.

Regelmatig worden er live-opnames uitgezonden vanaf festivals zoals Wâldrock, niet geheel toevallig opgericht door de 47-jarige Wâldpyk met Rinto Bekkema en Kees Koudstaal. ‘We kregen dan meldingen dat er storing was op de radio. Nee man, dat is Slayer live!’, buldert De Vries. Samen met diskjockey Wim Brons wordt een fris, jong programma bedacht om een nieuw publiek te trekken: Noardewyn. De vlottere manier van presenteren en populairdere muziekkeuze werpt zijn vruchten af en Noardewyn ontwikkelt zich tot een sterk format.

Ondanks de vele bezuinigingen en reorganisaties blijft De Vries vechten voor zijn programma en weet hij Noardewyn Live van de grond te krijgen. Een live-uitzending op radio én televisie, geïnspireerd op de programma’s van de Britse presentator en muzikant Jools Holland. De Vries maakt indruk door de diversiteit aan gasten in het programma. Zo koppelt hij gerust Peter Pan Speedrock aan Nederlandstalige artiesten als Lucas en Gea of de carnavalsvereniging van Sneek. ‘Dát is de kracht van Noardewyn’, glundert De Vries. ‘Ik vind het fantastisch dat iedereen wil komen en dat werkt ook echt.’

 

De juiste festivals blijven wel stevig overeind staan, zoals Oerrock. Welcome to The Village is dan bijvoorbeeld weer een groter risico. Het is een ontzettend leuk festival maar of het over tien jaar nog bestaat?

 

Lokale popcultuur
Door zijn jarenlange ervaring binnen de popcultuur zijn de lijntjes met de bekendere artiesten kort. Als popjournalist maakte hij in de jaren negentig naam en interviewde regelmatig grote namen als Black Sabbath, B.B. King of Megadeth. De naam Willem de Vries is nog altijd een bekende in het landelijke popcircuit en artiesten gaan graag op zijn uitnodigingen in. Maar het belangrijkste vindt de programmamaker de ondersteuning van de lokale popcultuur. Iedere week biedt hij één of meerdere jonge artiesten uit Friesland een podium en levert zo al jaren een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de Friese popcultuur. Het levert hem in 2013 de Friese Popprijs op.

‘De Friese popscene boeit tegenwoordig veel meer dan de laatste jaren’, verklaart hij. ‘Dat komt altijd door de combinatie van alles. Een belangrijke toevoeging zijn de Academie voor Popcultuur en D’Drive geweest maar dat is niet dé reden. Festivals als Oerrock en Glemmer steken elkaar ook op een positieve manier aan.’ Over een overkill aan Friese festivals maakt De Vries zich weinig zorgen. ‘Ik ben erg voor het survival of the fittest idee. De juiste festivals blijven wel stevig overeind staan, zoals Oerrock. Welcome to The Village is dan bijvoorbeeld weer een groter risico. Het is een ontzettend leuk festival maar of het over tien jaar nog bestaat?’

Naast de festivals staat de Leeuwarder popcultuur voor een nieuw hoofdstuk met de komst van productiehuis Neushoorn. In het nieuwe pand op het Harmoniekwartier zullen onder andere een poppodium en opleiding D’Drive huisvesten. Volgens De Vries een erg gewaagde keuze: ‘Er ligt een enorme druk op Neushoorn vanuit de gemeente. Ik vind Janpier Brands een goeie keuze als directeur, maar er wacht hem een grote uitdaging. Ze moeten er toch rekening mee houden dat bijvoorbeeld Schaaf en Asteriks nog doorgaan, dan missen ze wel die alternatieve niche.’ Toch komt de programmamaker in hem meteen weer naar boven want een samenwerking ziet De Vries volledig zitten: ‘Het zou mooi zijn om maandelijks een uitzending vanuit Neushoorn te doen, toch?’

Ondertussen blijft De Vries zich richten op de talentvolle acts van Friese bodem en blijft die ondersteuning een belangrijk aspect van zijn werk. ‘Bands als DIFF, Sväva of BlackboxRed blijf ik altijd een zwak voor hebben. Ik zie ze alle drie ook echt verder komen.’ Drie bands die het momenteel erg goed doen in de landelijke popcultuur. Waren ze ooit zo ver gekomen zonder Willem de Vries en Noardewyn? Waarschijnlijk niet. Voorlopig blijft het vooral hopen dat het niet bij deze drie bands blijft. Maar gezien de daadkracht en het onvervalste enthousiasme van de 47-jarige programmamaker zit dat wel goed.

 

Willem de Vries is met zijn programma Noardewyn Live genomineerd voor de landelijke NL-Award. De uitreiking vindt vanavond plaats.

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.