‘U gaat het allemaal krijgen’

Publisearre op 16 december 2013

ELSKE SCHOTANUS – 

‘Wat fijn dat je er bent, schat’, zo wordt het publiek op de stoep van het in de schaduw van de Harmonie gelegen debatcentrum annex theaterzaaltje de Bres welkom geheten door toiletjuffrouw ‘voor de gelegenheid’ Peggy. De bijdragen voor de stoelgang kunnen worden gedoneerd op een schoteltje: de baten zijn bestemd voor Serious Request en hetzelfde geldt voor de opbrengst van de veiling die wordt gehouden in de reclameblokken die de soap ‘Ingang Noord’ onderbreken. ‘De Noordsterren’ brengen deze avond geen theatersport, als aangekondigd, maar improvisatietheater. Het wedstrijdelement dat theatersport kenmerkt, waarbij teams elkaar uitdagen, ontbreekt hierbij.

Op het speelveld attributen die op een ziekenhuissetting wijzen. De presentator vraagt het publiek in de zaal met suggesties voor een thema te komen. ‘Een diarree-epidemie’, roept iemand, ‘gestolen medicatie’ een ander, maar het wordt ’ontslag’, mogelijk omdat er toch wel íéts is voorbereid. Houvast biedt in ieder geval het ‘soap-element’: ‘Intriges, liefde, haat, lust, dood, u gaat het allemaal krijgen’, zo is de belofte en er komt dan ook geen patiënt genezen het ziekenhuis uit. De co-assistent blundert, volgens de bekakt pratende directeur is het niveau niet meer wat het geweest is, nu ‘zoveel arbeiderskinderen studeren’. De jongen, als baby afgestaan, groeide op in een weeshuis, blijkt echter de zoon van de cardioloog. Er is meer leed als het om slippertjes uit het verleden gaat. De directeur wordt verliefd op de receptioniste, die, o wonder, zijn dochter blijkt te zijn. Enzovoort.

Ongeloofwaardig, zoals een soap behoort te zijn. Het gaat dan ook helemaal niet om ‘een verhaal’, te beoordelen op structuur, spanning, de filosofie die er achter zit, belangrijker is (ten dele) het improvisatievermogen en dus het lef van de spelers. Het spel is dan weer sterk, dan weer gespeeld knullig. De soap kent zijn cliffhangers, evenals bij GTST of – hier een beter voorbeeld – het door de Tros van 1988 tot 1994 uitgezonden Medisch Centrum West. ‘Ingang Noord’ kent ook zijn (Noord)sterren die in het programma ’Koffietijd’ worden geïnterviewd en meewerken aan de spanning. En dan het pianospel: romantisch als het romantisch moet zijn, tempoversnellingen en gepaste stiltes zijn medebepalend voor de sfeer. Het valt niet of nauwelijks op, maar zonder zou het visuele gebeuren dat theater is – evenals film – een dimensie missen.

Het is een avondje lachen ook, bij het onbedaarlijk huilen van de co-assistent, wanneer de directeur niet van zijn dochter af kan blijven, als er een klappertjespistool tevoorschijn wordt gehaald en de één na de ander dood neerzijgt, maar vooral omdat de rol van het publiek integraal onderdeel van improvisatietheater is: regelmatige theatersportbezoekers, vrienden, familie die weten wat van hen verwacht wordt: in oefs en oh’s en ah’s is er de bewondering, de verontwaardiging, de teleurstelling wanneer een soapaflevering, nét als het spannend wordt, wordt onderbroken voor de talkshow of… de reclame. Een tafel vol geschenken wordt binnengereden, veilingmeester ‘voor de gelegenheid’ Peggy, geassisteerd door haar fraai gebouwde assistent, veilt onder meer een serenade van Noordsterren, een levenslange theatersportabonnement op Noordsterren en een privévoorstelling door Noordsterren!

 

Elske Schotanus bezocht ‘Ingang Noord’ van de Noordsterren. 14 december 2013, Debatcentrum de Bres, Leeuwarden.

Kategory
Tags

Diel dit artikel!

Relatearre artikels

  • Kategory: Literatuer,Resinsje

    SJOERD BOTTEMA -   Jacob Nauta syn beppe is mâl mei har hinnen. Se praat dermei. ‘Kwòòòk-hoe-wiiie-it-meiiii-jim-kwòòòk-kwòòòk-ha-jim-ekaaaaien-ein-kwòòòk?’ En hoewol’t de hinnen allinne mar ‘kwòòòk?’ weromsizze, [...]

  • Kategory: Literatuer,Resinsje

    ERNST BRUINSMA - Yn 1990 ferskynde de roman Possession fan de Britse skriuwster A.S. Byatt. Datselde jier waard it boek bekroand mei de prestigieuze Bookerprize [...]

  • Kategory: Opiny,Teater

    HANS BRANS - Een festival van twaalf dagen om een nieuw artistiek leider welkom te heten - dat is een opmerkelijke, nooit eerder vertoonde openingszet. [...]