Tei-iizje / Lok-azen
Publisearre op 9 november 2014
AGGIE VAN DER MEER –
De feanbreid
Yn de bestoarne loft fan falen
wurden sûnder ûntwyk
in fêstklonken besetting
fan hurde stoelen,
strenge sedemasters,
stiet har dochter, iensum mei har eangst
as se har hannen streaket, stil mar
net witte wol fan de skrik
yn de eagen achter de blauwe wale
net tinken doart oan de langst
preaun al en net meie
is se it sels
har liif noch, har wil noch
har skuldich ferlangen
ûnbewekke geheim foar syn begearen
syn hurde mûle, it tsjuster yn syn stim,
in frjemde
alle sermoenen trochstien
alle beswarring ferdragen
sil hy har yn syn earmen nimme
har bern,
har neakene lea tútsje
hongerich, te lang al wachte
sil er har nimme,
net witte oft it lust is of bangens
as se ja seit en him talitte sil .
Nei it skilderij “De veenbruid” fan Paula Modersohn- Becker
De veenbruid
In de bestorven lucht van falen
woorden zonder uitweg
een vastgeklonken bezetting
van harde stoelen,
strenge zedenmeesters,
staat haar dochter, alleen met haar angst
als ze haar handen streelt, stil maar
niet van de schrik wil weten
in de ogen achter de blauwe sluier
niet durft te denken aan het verlangen
geproefd al en niet mogen
is ze het zelf
haar lijf nog, haar wil nog
haar schuldig verlangen
onbewaakt geheim voor zijn begeren
zijn harde mond, het duister in zijn stem,
een vreemde
alle sermoenen doorstaan
alle bezweringen verdragen
zal hij haar in zijn armen nemen
haar kind,
haar naakte lijf kussen
hongerig, te lang al gewacht
zal hij haar nemen,
niet weten of het lust is of angst
als ze ja zegt en hem toe zal laten.
Nei it skilderij “De veenbruid” fan Paula Modersohn- Becker
—
Der net mear is as dat
Betizing, stadich oanwinnende betizing
de frjemde tragens yn har stim, wiffens,
oars as se wol, sêfter
har eagen, fladderjende moskjes
ûnwennich, te ljocht en bang
gjin bern
gjin frou
in ingel, it paad ferjitten
de hân dy’t him syn wyn ynjit
-net sjen no-
biddelet om begripen
om help
foar har, foar him
hy, beheltere, doart net
freget net
se glimkje
de iene de oare
ferlern
witte net wêrom’t
der even oars net is as dat
har wurden
fan tafel rûgele
krijt er net op
foardat er bang wurdt
wit er dat it oer is
se him achter de tinne raggen
weitsjen seach tsjin syn lust,
syn begearen nei har ûnskuldich liif
hy har talitte sil
der oars net is as dat.
Er niet meer is dan dat
Verwarring, langzaam toenemende verwarring
de vreemde traagheid in haar stem, haperend,
anders dan ze wil, zachter
haar ogen, fladderende musjes
onwennig, te licht en bang
geen kind
geen vrouw
een engel, de weg vergeten
haar hand die hem zijn wijn inschenkt
-niet kijken nu-
bedelt om begrip
om hulp
voor haar, voor hem
hij, verstrikt, durft niet
vraagt niet
ze glimlachen
de een de ander
verloren
weten niet waarom
er even niets anders is dan dat
haar woorden
van tafel gevallen
raapt hij niet op
voordat hij bang wordt
weet hij dat het voorbij is
ze hem achter het dunne web
heeft zien waken tegen zijn lust
zijn begeren naar haar onschuldig lijf
hij haar toe zal laten
er anders niet is dan dat.
—
It each fan de nulle
Yn de nacht fan de Ifiginea’s
as se stride om har dochters
de fjoeren stadich dôvje
de wyn him beriedt
en de skippen, skaden op see
wachtsje op it famkesoffer,
ferheffe se har, de froulju, de memmen
ferflokke se de har bittere lot
sis him net, terge en kropsetten
ferknotte oan syn oerkrigen manljusgenen,
de hege berch te beklimmen
daagje de olympus net út
kom net oan mei wikselsulver
set de stikken, mar sko se net
wachtsje op de earste dy’t syn hân oerspilet
en de dochters?
de dochters weagje de eangst en de ear
tergje it lot
de goaden, ôfleard op har trúkjes
út op lust en ûnderdienigens
barre de tol,
in man is mei mear as sege te lokjen
foar it each fan de nulle
beminne se har dochters
ta jefte ree
mear as harsels.
Het oog van de naald
In de nacht van de Ifiginea’s
als ze strijden om hun dochters
de vuren langzaam doven
de wind zich beraadt
en de schepen, schaduwen op zee
wachten op het meisjesoffer,
verheffen ze zich, de vrouwen, de moeders
vervloeken ze hun bitter lot
zeg hem niet, getergd en opgefokt
vergroeid met zijn geërfde mannengenen,
de hoge berg te beklimmen
daag de olympus niet uit
kom niet met wisselzilver
zet de stukken, maar schuif ze niet
wacht op de eerste die zijn hand overspeelt
en de dochters?
de dochters wegen de angst en de eer
tergen het lot
de goden, ervaren in hun trucjes
verslingerd aan lust en onderdanigheid
innen de tol,
een man is met meer dan zege te lokken
voor het oog van de naald
beminnen ze hun dochters
tot offer bereid
meer dan zichzelf.
—
It Al en het Geen
In streekrjochte baan
fjouwer kaën
fjouwer koppen
noardoan
net troch lust
net troch idelens beweegd
dei net en nacht net
opnommen yn it Al en het Geen
folslein
oars net as dat
wie it in idee
in nagelnije gedachte
opkommen, loslitten
skearend lâns har wjukken
oars net as dat?
net witte wêrom’t
der even gjin grûn is
gjin fiergesicht
inkeld einleas útdijende loften
ferlangen reitsjend oan ferlangen
der net mear is as dat.
Het Al en het Geen
Een lijnrechte baan
vier kauwen
vier koppen
noordwaarts
niet door lust
niet door ijdelheid bewogen
dag niet en nacht niet
opgenomen in het Al en het Geen
volkomen
niets dan dat
was het een idee
een gloednieuwe gedachte
opgekomen, losgelaten
scherend langs hun vleugels
niets dan dat?
niet weten waarom
er even geen grond is
geen vergezicht
enkel eindeloos uitdijende luchten
verlangen rakend aan verlangen
er niet meer is dan dat.
Kategory
Tags
Aggie van der Meer, De feanbreid, De veenbruid, Der net mear is as dat, Er niet meer is dan dat, Het Al en het Geen, Het oog van de naald, It Al en het Geen, It each fan de nulle, Paula Modersohn-Becker, Tei-iizje / Lok-azen
Diel dit artikel!
Relatearre artikels
Kategory: Poëzij
HANS PETER WESTIN - I Zelfportret met kroonpen Hij legt de taal op zijn palet en kneedt met staal de tussentint waarin zijn [...]
Kategory: Literatuer,Poëzij,Ynterview
HENK VAN DER VEER - Poëzij libbet yn Fryslân. Mar hoe stiet it der mei dy poëzij foar? Dêr sprekke dichters (m/f) har yn dizze [...]
Kategory: Literatuer,Poëzij
HARMEN WIND - BESIKING In beam draacht mear as er opnimt. Sa kin, wylst er al kroant ûnder syn eigen leaf, in kloft [...]