Symposion Gorinchem: Milly Betten

SJOERD VAN METEREN – 

Deze zomer is Gorinchem voor de derde keer, na 1974 en 2005, het toneel van een grote en smaakmakende kunstmanifestatie, ‘Symposion Gorinchem 2015′, met als kernthema de ontwikkelingen in de geometrisch abstracte, constructivistische kunst en de invloed op, en raakvlakken met, hedendaagse kunstuitingen. Uit elke provincie nemen zo’n tien kunstenaars deel uit diverse disciplines. In dit vervolgartikel stellen de kunstenaars uit Friesland zich kort aan u voor. Nu Milly Betten.

 

Wat beweegt je als kunstenaar?
Mijn medium is schilderen. Ik werk voornamelijk met olieverf op doek en sinds 2004 werk ik ook met bijenwas en pigmenten. Dat laatste soms ook gecombineerd met andere materialen op hout. Mijn voorkeur gaat uit naar combinaties van verschillende manieren van schilderen. Dus heel transparant naast heel dik aangebrachte olieverf binnen één werk. Recentelijk combineer ik dat ook met encaustiek. Ik werk seriematig aan schilderijen die in vormopbouw gelijk zijn. Alle werken binnen een serie dragen dezelfde titel en hebben een nummer.

Van 1985 tot 1990 studeerde ik aan de Kunstacademie te Utrecht afdeling Autonoom Schilderen. De eerste zes jaren na de kunstacademie schilderde ik voornamelijk figuratief, verhalend werk. In 1996 startte ik de Vervolgopleiding Schilderen van het Frank Mohr Instituut in Groningen. Tijdens deze tweejarige Master of Fine Arts opleiding bewoog mijn interesse zich van thema’s als ‘mensen en dieren’ naar ervaringen met het landschap. Voor het eerst ontstaat er ook een behoefte aan meer verfhuid, meer materiaal onderzoek.

 

Met dit landschap voel ik me verbonden en dat wil ik in mijn werk voelbaar maken.

 

Hoe is het werk tot stand gekomen?
Sinds 2002 woon ik na twintig jaar weer in Friesland op de klei. Met dit landschap voel ik me verbonden en dat wil ik in mijn werk voelbaar maken. In mijn meest recente werk (2009) versnipper ik het landschap in kleine vierkantjes. Een raster van blokjes met kleuren van het landschap op een vlak van grijstinten. Onduidelijk is of dit grijs zich als achtergrond aandient of dat het grijs zich juist op de voorgrond bevindt. Mede hierdoor ontstaat er een ruimtelijk landschap. Voor mij is in de samengebalde energie van de zich herhalende blokjes, het Friese landschap heel intens en gecomprimeerd weergegeven


Waarom heb je dit werk gekozen voor Symposion Gorinchem?
Het is prachtig om mee te mogen doen, samen met 10 andere Friese kunstenaars, op dit nationale podium. Ieder mocht twee werken inzenden en ik heb gekozen voor twee werken uit mijn serie Friesland-variatie, en daaruit schilderijen die nogal zomers van aard zijn. Helder van kleur. Werken waar ik helemaal achter sta, in balans en met een mooie verhouding van pasteus geschilderde stukken en elementen in monochrome olieverf.

Ook mag er op verzoek van de organisatie nog een klein werk van mij naar Gorinchem voor in het stadhuis, dit wordt een werk op paneel, vrij recent gemaakt met de Wadden in mijn hoofd. Een combinatie van delen in encaustiek en potlood en olieverf wat speelser van aard dan de olieverfschilderijen, maar zeker even belangrijk voor mij om te kunnen laten zien.

 

Het werk van Milly Betten is op dit moment ook te zien in Museum Belvédère. Meer informatie: www.millybetten.nl.

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.