Winde Rienstra genomineerd voor Rotterdam designprijs 2013

DIRK VAN GINKEL – 

Eigenzinnige materiaalkeuze, perfect gevoel voor detail, ambachtelijk experiment
De Friese modeontwerpster Winde Rienstra heeft met drie opvallende schoenontwerpen – ‘ingenieuze couture schoenen’, zo meldt een persbericht – een nominatie in de wacht gesleept voor de Rotterdam designprijs 2013. Samen met de 14 andere nominaties zijn ze te zien in Museum Boymans-Van Beuningen. Een van deze schoenontwerpen – de Lego Heels – trok onlangs al veel aandacht toen popzangeres Lady Gaga zich ermee vertoonde.

De Rotterdam designprijs is een prijs voor de ‘meest aansprekende, vernieuwende en relevante designuitingen van de afgelopen twee jaar’. Vijf scouts kiezen op persoonlijke titel een aantal ontwerpen. Alle designdisciplines worden in de beoordeling meegenomen. Fashion consultant Carlo Wijnands koos voor het werk van Winde Rienstra en zei daarover: ‘Ik nomineer Winde Rienstra met haar schoenprojecten om de eigenzinnige materiaalkeuze, haar perfecte gevoel voor detail en het ambachtelijk experiment dat ze aangaat. Elk ontwerp staat op zichzelf, is draagbaar en een sieraad aan de voeten’.

Draagbare objecten
Winde Rienstra (Echten, 1981) studeerde in 2009 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Al snel nam ze met haar ontwerpen deel aan grote mode-evenementen als de Amsterdam International Fashion Week en de Green Fashion Competition.

Elk half jaar presenteert ze nieuwe ontwerpen. De genomineerde schoenen behoren tot drie verschillende collecties. De kartonnen Facet Heels komen uit de Reflections in Facets Collectie, de Lego Heels uit de Ithaca Collectie en de Bamboo Heels uit de Mourning Cloak Collectie.

Zoals zoveel modeontwerpers is ook Winde Rienstra haar eigen opdrachtgever. Aan welke eisen moeten haar ontwerpen voldoen, wanneer is een ontwerp volgens haar goed genoeg om het uit te werken tot iets dat je aan kunt trekken of om kunt slaan?

‘Elke nieuwe collectie moet beter zijn dan de vorige, dat is de opdracht die ik mezelf iedere keer weer stel. Dat heeft te maken met esthetiek natuurlijk, maar dat is een vrij subjectief criterium. Tastbaarder is het als het om materiaal gaat. Ik houd van heel veel verschillende materialen en wil daar dingen mee doen die nog niet eerder gedaan zijn. Karton, bamboe en lego bijvoorbeeld zijn heerlijk om mee te experimenteren. Maar ik werk ook graag met garen, hout, wol en vilt bijvoorbeeld. Ik oriënteer me zelden of nooit op wat andere ontwerpers met die materialen gedaan hebben. Ik zorg dat ik het spul in huis heb en ga dan gewoon aan de slag. Als ik iets bedacht heb in termen van vorm en toepassing dat naar mijn gevoel vernieuwend is en dat past bij de collectie waar ik aan werk, dan is een ontwerp geslaagd. Overigens moet je bij collecties als de mijne niet denken in termen van jurken en truien en broeken. Ik maak “draagbare objecten” die niet alleen vernieuwend maar vooral ook heel mooi moeten zijn. Mijn inspiratie haal ik vaak uit kunst, architectuur en natuur.’

Carlo Wijnands: ‘Elk ontwerp staat op zichzelf, is draagbaar en een sieraad aan de voeten’

Slow Fashion
Winde Rienstra is een ontwerpster die ervan houdt de ontwerpen die ze bedenkt ook zelf uit te voeren. Met haar benadering sluit ze aan bij een beweging in de modewereld die ‘Slow Fashion’ genoemd wordt en die zich laat beschrijven door begrippen als uniciteit, ambachtelijkheid, handwerk, kwaliteit en duurzaamheid. Betekent dit dat Rienstra de seriematige of industriële productie van haar ontwerpen afwijst?

‘Voor wat betreft de collecties wel. Wat ik maak, wil ik graag uniek houden. Maar ik heb schoenen ontworpen die zich commercieel laten produceren. Je kunt er prima op lopen zoals ze nu zijn, er is nog nooit een model dat mijn schoenen droeg op de catwalk gevallen. Maar voor een grootschalige productie is het wel nodig dat ik de ontwerpen een beetje aanpas om ze nog draagbaarder te maken. Ik ben in overleg met een producent hierover, maar alles is nog in een pril stadium.’

Designer brand
Al pratend over een eventuele industriële productie van haar schoenen belandt Winde Rienstra als vanzelf bij het verkrijgen van bekendheid in het buitenland. Het een niet zonder het ander.

‘Ik ben begonnen met het creëren van naamsbekendheid in Nederland. Daar ben ik wel goed mee bezig, geloof ik. Als je je eigen naam daarbij gebruikt, zoals zoveel modeontwerpers doen, ontstaat van lieverlee een designer brand. Ik denk er wel over na hoe ik aan mijn merknaam kan bouwen, maar ik ben er nog niet echt heel hard mee bezig. Ik heb er toevallig laatst nog wel een workshop over gevolgd. We zien wel hoe het loopt. Voorlopig is er de nominatie voor “Rotterdam” en is de reclame door Lady Gaga voor mijn schoenen mooi meegenomen.’

Prijs
Aan de Rotterdam designprijs is een geldbedrag verbonden van €15.000. Daarnaast is er een Publieksprijs ter waarde van €5.000, ter beschikking gesteld door Het Nieuwe Instituut. Bezoekers van de tentoonstelling in Museum Boymans-Van Beuningen mogen hun stem uitbrengen op hun favoriete ontwerp. Wie wil kan ook online stemmen via www.designprijs.nl. De Publieksprijs gaat naar het ontwerp met de meeste stemmen. Beide prijzen worden op vrijdag 31 januari 2014 uitgereikt.

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.