Crossing over

JANNEKE DE BOER –

Crossing Over – woord en beeld heet de nieuwste expositie van schrijfster en beeldend kunstenares Hannah Elisa Walsh, pseudoniem voor Hannah Elisabeth Walstra uit Hardegarijp.

De opening van haar expositie en de boekpresentatie op Stenden Hogeschool waren in thema woord en beeld één geheel. Walsh over de verbindende factor tussen de door haar geëxposeerde kunstwerken en het boek: ‘Ik laat een aantal collages zien met rijstpapier, oostindische inkt en stof. Deze hebben meer gelaagdheid en zijn vanuit het innerlijk ontstaan, intuïtief en zonder vooropgezet plan. Ik heb bewust geen titels bij de doeken laten plaatsen, zo zijn de werken voor een ieder vrij interpretabel. Een aantal tentoongestelde werken zijn gemaakt in Portugal en voor deze expositie rechtstreeks uit de Algarve geïmporteerd. Het thema is ‘Crossing Over – woord en beeld’. Cruciaal voor mij in deze expositie is de collage ‘Look who is talking – a word to the wise’. Deze collage vertelde mij iets; wat heb je te vertellen?” Volgens Walsh was deze collage de aanzet tot het schrijven van het boek Terreurcode Wit.

‘Helaas blijkt dit boek, waaraan ik twee jaar geleden ben begonnen, door de werkelijkheid ingehaald’, zegt de schrijfster enigszins verontschuldigend, duidend op de huidige ontwikkelingen in het Midden-Oosten, Europa en het boek onderwerp. De thriller Terreurcode Wit, gaat over twee radicaliserende hoofdpersonen die de lezer meenemen op reis langs Ierland, Nederland en Israël. Eén van deze personages wordt ondergedompeld in de wereld van een Islamitische terreurbeweging. De tweede hoofdpersoon raakt nauw betrokken bij de Real IRA en ontdekt de geheimen achter Bloody Sunday. Walsh licht de onderwerpkeuze toe: ‘De thriller is gebaseerd op mijn ervaringen als leerkracht in het voortgezet onderwijs. Daar ervoer ik dat onderwijsinstellingen de neiging hebben om jongeren die mogelijk uit zouden kunnen vallen te begeleiden met overbegeleiding. Ik vond het opvallend dat deze wijze van ondersteunen regelmatig het tegenovergestelde effect had. Ik wil overigens helemaal geen beschudligende vinger wijzen, maar de lezer juist een spiegel voorhouden. Het boek geeft, gestoeld op feiten, een genuanceerd beeld van radicaliserende jongeren maar zet ook vraagtekens bij de rol van het onderwijs en de media. Daarmee wil ik docenten, leerlingen en andere geïnteresseerden tonen hoe de samenleving er momenteel voor staat. Ik ben dan ook van mening dat dit boek een aanrader zal zijn voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs en als discussiestuk in schoolklassen.’

In overeenstemming met haar overtuiging als schrijfster en beeldend kunstenares was bewustwording de rode draad tijdens de boekpresentatie. Spreekster Sabien Hamburger liet door middel van beeldmateriaal de meerwaarde van ‘niet-eenduidigheid’ zien en liet de aanwezigen ervaren dat niet enkel één mening waar hoeft te zijn, maar vaak meerdere perspectieven tegelijkertijd. Zo introduceerde Hamburger ook het boek Terreurcode Wit: ‘Walsh laat verschillende invalshoeken zien. De lezer wordt niet met één bepaalde mening opgescheept maar leest er juist meerdere. Haar eigen artwork met spiegelpapier op de cover reflecteert haar doel om de lezer met Terreurcode Wit na te laten denken over de wereld en haar verschillende religies en culturen.’

De expositie is tot eind november 2015 te bekijken in Stenden Hogeschool, Rengerslaan 8 te Leeuwarden tijdens openingsuren. Walsh haar boek Terreurcode Wit is gepubliceerd bij Brave New Books en verkrijgbaar bij de Nederlandse boekhandels.

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.