Topblokfluitist Erik Bosgraaf treedt op in Leeuwarden

ZANDER LAMME – 

Zoals bij zo veel generatiegenoten begon de muziekcarrière van Erik Bosgraaf (Drachten, 1980) als kleine jongen op de blokfluit. Maar in tegenstelling tot die vele anderen is hij er nooit meer af te slaan geweest. Inmiddels wordt hij gezien als een van ’s werelds beste blokfluitisten. Vrijdag 26 mei speelt Bosgraaf in de Grote of Jacobijnerkerk in Leeuwarden.

 

“Ik ben ontzettend geïnspireerd nog en sta er ook nog steeds versteld van wat er allemaal kan. Die verwondering is heel belangrijk voor een kunstenaar.”

 

“Ik was een jaar of acht, negen en wilde eigenlijk hobo spelen, maar daarvoor was ik te jong. Voor het spelen van hobo moet je veel meer kracht hebben.” De blokfluitist vertelt het aan de telefoon, tussen de bedrijven door, want hij is wereldwijd een graag geziene gast. Marokko, Australië, Mexico, hij heeft de landen net allemaal onlangs bezocht voor optredens.

Dat hij nog blokfluit speelt, heeft naar eigen zeggen vooral te maken met ‘een goeie leraar’. “Een leraar die je inspireert. Zeker in mijn puberteit was de blokfluit een uitlaatklep voor emoties.” Het gepest op de basisschool om zijn fluit kon zijn enthousiasme niet temperen. “Ze pestten me sowieso wel, dus dat maakte mij niet uit.”

Hoewel de blokfluit eeuwenoud is en er veel muziek voor is geschreven, wordt het instrument vaak alleen gezien als studie-instrument. “De hoogtijdagen van de blokfluit waren tussen 1500 en 1800. Daarna is de fluit in een soort winterslaap gekomen tot 1950, toen er weer interesse in oude muziek kwam, dat was de wedergeboorte. En, in de jaren dertig van de twintigste eeuw, werd het daarnaast een pedagogisch instrument.”

Het ‘schoolse’ van de fluit is volgens Bosgraaf langzaam aan het verdwijnen. Sommige landen kiezen ondertussen voor andere startinstrumenten bij de muziekvorming van kinderen. “In Australië is dat bijvoorbeeld de ukelele.” Wellicht krijgt het instrument daardoor de komende decennia een ander karakter en wordt het meer ook nog op latere leeftijd gespeeld.

Bosgraaf zelf is in elk geval nog niet klaar met zijn ontdekkingstocht naar de fluit. “Ik verbaas me elke keer weer hoe veel er uit te halen is. Ik ben ontzettend geïnspireerd nog en sta er ook nog steeds versteld van wat er allemaal kan. Die verwondering is heel belangrijk voor een kunstenaar.”

In de Grote Kerk in Leeuwarden speelt de blokfluitist vooral stukken van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Muziek die Bach eigenlijk niet heeft geschreven. “Hij heeft nooit concerto’s voor blokfluit, stukken voor solo-instrumenten, geschreven. Voor dit programma hebben we eigen bewerkingen gemaakt, zoals hij het had kunnen doen. Eigenlijk is het hypothetische oude muziek.”

Of het geslaagd is? “Eigenlijk ben ik nu juist niet de persoon die je dat moet vragen.” Dan, na een korte stilte: “Maar ik vind het wel geslaagd. Het is ook een mooi creatief proces dat je doorgaat. Op deze manier ben je co-componist van Bach. En dat is erg eng en gevaarlijk, want hij was geen slechte componist.”

 

Erik Bosgraaf & Ensemble Cordevento spelen op vrijdag 26 mei om 20.15 uur in de Grote of Jacobijnerkerk in Leeuwarden. Entree: 15 euro, jongeren 10 euro. Kaarten zijn te bestellen via www.harmonie.nl of te koop bij Poort Music of ’s avonds in de kerk. Voor meer informatie www.appassionata-leeuwarden.nl.

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.