Symposion Gorinchem: Gjalt Walstra
Publisearre op 28 mei 2015
SJOERD VAN METEREN –
Deze zomer is Gorinchem voor de derde keer, na 1974 en 2005, het toneel van een grote en smaakmakende kunstmanifestatie, ‘Symposion Gorinchem 2015′, met als kernthema de ontwikkelingen in de geometrisch abstracte, constructivistische kunst en de invloed op, en raakvlakken met, hedendaagse kunstuitingen. Uit elke provincie nemen zo’n tien kunstenaars deel uit diverse disciplines. In dit vervolgartikel stellen de kunstenaars uit Friesland zich kort aan u voor.
Schilderkunst definieert zichzelf
Voor mij definieert de schilderkunst zichzelf, als een feit over de functie. Daarover gaat het schilderen, en op de een of andere manier ligt hierin opgesloten de essentie van wat schilderen is. Verf is een niet reduceerbaar wezen van de schilderkunst, het gaat om de articulatie van de verf op het doek, met andere woorden: hoe en op wat voor manier organiseer ik dit. Het schilderen onderscheidt zich door het gebruik van pigmenten, de hoeveelheid en de kwaliteit van de verf.
Bij mijn werk lijkt de verf te ademen, en deze indruk van ademen hangt zeer nauw samen met licht en het geschilderde. Hierin vind ik mijn identiteit.
Bij mijn werk lijkt de verf te ademen, en deze indruk van ademen hangt zeer nauw samen met licht en het geschilderde. Hierin vind ik mijn identiteit. De beweging van het licht is een wezenlijk gegeven bij mijn manier van schilderen. Dit speciale facet is bij kunstlicht, dat statisch is, niet aanwezig. Het schilderij is autonoom. Het schilderij, de architectonische ruimte en de toeschouwer zijn een geheel. Ze zijn als het ware het kunstwerk.
Deze inzending is de uitkomst van het filosoferen over de geometrisch abstracte, constructivistische kunst. Als er eenmaal helderheid is ontstaan, valt alles vanzelf op zijn plaats. Het werk is een synthese tussen bovengenoemde uitgangspunten.
Kategory
Tags
Diel dit artikel!
Relatearre artikels
Kategory: Byldzjende keunst,Essay
YME KUIPER - ‘Een portret kan groot zijn, grooter dan de oneindige lucht, grooter dan de heerlijkste buitendag, het portret toch kan het leven, de [...]
Kategory: Byldzjende keunst,kultuerbelied,Ynterview
GRYT VAN DUINEN - Yn 1997 makke Oeds Westerhof (37) as direkteur fan Keunstwurk syn entree yn de Fryske kultuer. Foar fiif jier woe er [...]
Kategory: Arsjitektuer,Byldzjende keunst,Essay
HUUB MOUS - It Frysk Museum hat fan de ferline jier ferstoarne arsjitekt Abe Bonnema achttjin miljoen euro krigen foar nijbou ‘op of aan het [...]