fotografy: @hipstarranas

Hoe #mooi wil je het hebben

JACOB VAN ESSEN –

Het kader is vierkant en het filter gewillig. Instagram is een app die door velen gedownload wordt op smartphones en tablets en maakt al lange tijd furore. Je geeft snel weer wat je wilt zeggen in beelden die je vervolgens kunt delen via de sociale media. Je stemming van de dag kun je voorprogrammeren door een keuze te maken uit een serie filters, waardoor je je foto snel een in Photoshop bewerkt effect geeft.

Maar is het wel zo makkelijk als ik nu zeg, of is het een nieuw medium? De foto’s op de Instagram Expositie die nog tot 3 juli getoond worden in de Blokhuispoort in Leeuwarden, onder de titel ‘Gevangen in Instagram’, laten zien dat Instagram steeds vaker een eindstation is na een serie bewerkingen in Photoshop of andere (vaak gratis verkrijgbare) bewerkingsprogramma’s.

De filters waarmee de foto’s heerlijk vintage of juist erg vaag en met minder verzadiging gemaakt zijn, hebben prachtige namen als Valencia en Earlybird. Maar ze zijn ook snel inwisselbaar en geven aan dat individualisme hier eenvormigheid kan worden. Door juist in het voortraject bewerkingen uit te voeren, hebben veel deelnemers aan de tentoonstelling overwonnen wat Instagram voorprogrammeerde.

Is Instagram een serieus medium of hulpmiddel in de fotografie? Voor de deelnemers zeker, maar soms moeten foto’s ook uitdagen en boven het mooie uitstijgen en meer verbeelden dan alleen mooie vormen en lijnenspel.

En daar zit volgens mij bij veel beelden op de tentoonstelling de uitweg uit een gerezen probleem, of de kans om zelf keuzes te maken. In dertien zwarte en roze vierkanten met 25 beelden tonen de deelnemers aan de tentoonstelling maar enkele van hun vaak honderden beelden. De foto’s zijn stuk voor stuk mooi en voorzien van afgewogen composities met weglopende lijnen en diagonalen in het landschap en eenzame wandelaars die uitkijken op een wereld die mooier is dan de werkelijkheid van alledag.

Maar hoe goed is die ene foto van dat bruidspaar tegen een gigantische waterval van @hipstarranas in diep overdreven blauwgroen. Mensen op de rug gezien zie je steeds terugkeren. Je kunt jezelf er prachtig in spiegelen. Mooie details in overvloed, of weer iemand op het strand boven de leegte van alledag uitstijgend. De foto van @moniqueneelen met prachtige schaduwen gedrukt in het natte zand tegen een tintelende zee en overdonderende wolken is daar een voorbeeld van.

Velen doen het al bij het maken in het voortraject, maar veel foto’s vragen om een hogere resolutie. Vooral als je ze wilt tonen buiten het beeldscherm. Sommige beelden op de expositie schreeuwen hier om @_uni_.

Het gewone kan opeens bijzonder worden in Instagram, zoals een bosje draadjes met een knijper, een bloem op een stukje wit papier of een rood ijsje tegen een blauwe lucht. Dat je hier een vorm in kunt vinden bewijst @battsboem en vooral @mauronne. Alle beelden op dit paneel hebben dezelfde stofuitdrukking, met een bleek weggetrokken sfeer van gestileerde vormen, waarbij de nadruk ligt op details, met de bloemen van @mauronne en de jurkjes die je wilt vasthouden van @jo160609 als hoogtepunt. Als tegenhanger hiervan zijn de beelden van @lartgue10. Ruw, diep, speels en nonchalant en niet bedacht voor het mooi zijn.

Is Instagram een serieus medium of hulpmiddel in de fotografie? Voor de deelnemers zeker, maar soms moeten foto’s ook uitdagen en boven het mooie uitstijgen en meer verbeelden dan alleen mooie vormen en lijnenspel. Dat mis ik een beetje bij veel van deze beelden. Juist door Instagram te gebruiken zijn de foto’s – waar ik er toch wel een paar van gemaakt zou willen hebben – eenvorming geworden.

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.