fotografy: Dirk van Ginkel

Foodprints op het Zaailand

VANESSA SMITH – 

Op 14 april kon het winkelend publiek een bezoek brengen aan de pop-up expositie Foodprints in winkelcentrum Zaailand in Leeuwarden. Studenten van de opleiding Communicatie van de NHL presenteerden hier de resultaten van een project rondom het thema voedsel. Ze bedachten statements en ontwikkelden bijbehorende communicatiemiddelen om het publiek en hun medestudenten te laten nadenken over de maatschappelijke aspecten van voeding.

 

In vier dagen tijd ontwikkelden studenten uit binnen- en buitenland aansprekende presentaties over food. Een geslaagd experiment.

 

NHL Designweek
Van 11 tot 14 april vond de eerste editie van de NHL Designweek plaats. Zo’n 200 binnen- en buitenlandse studenten van de opleiding Communicatie hebben in die week groepsgewijs communicatiemiddelen ontwikkelt over voedsel. Daarbij baseerden ze zich op zes verschillende onderwerpen, aangedragen door de Leeuwarder Courant en Youth Food Movement Fryslân, de Friese tak van een nationale jongerenbeweging die zich inzet voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem.

De zes onderwerpen waren:

– Smaaksturing. Dit is een methode in de zorg waardoor mensen met een door medicijnen of ouderdom aangetaste smaakbeleving weer kunnen genieten van eten.

– De gezonde medewerker. Een belangrijk onderdeel van het bevorderen van gezondheid op de werkplek is dat bedrijven hun personeel gezonde voeding gaan aanbieden.

– Jong beginnen. Scholen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan gezondere voeding voor kinderen door de strijd aan te binden met suiker en les te geven over voeding en gezondheid.

– Eetcultuur en eetidentiteit. Nederland kent verschillende eetculturen, zoals die van studenten. Hoe omschrijven en ervaren studenten hun eigen eetidentiteit?

– De stiertjes van festival Welcome tot the Village. Het festival heeft drie jonge stiertjes, een ongewenst bijproduct van de melkveehouderij, gekocht die nu opgroeien op een biologische boerderij. Daarna staan ze op het menu van het festival in juli.

– Student naar de streekboer. Hoe verleid je studenten om lokaal geproduceerd voedsel te kopen?

 

Design thinking
De studenten hadden slechts vier dagen de tijd om zich een idee te vormen van de problematiek rondom hun thema, een uitdagend statement te formuleren en een communicatiemiddel te bedenken en te ontwikkelen dat dit statement op passende wijze uitdraagt.

Daarvoor maakten zij gebruik van ‘design thinking’, een veelgebruikte manier van werken in de creatieve industrie. Hierbij wordt in interdisciplinaire groepen gestructureerd samengewerkt om een bepaald probleem of specifieke vraag op te lossen. Er worden ideeën ontwikkeld, onderzocht, uitgeprobeerd en aangepast aan zich steeds verder ontwikkelende inzichten. Hierdoor komt het creatieve proces op een steeds hoger niveau en worden aansprekende resultaten geboekt.

 

Marktplaats
De eendaagse expositie Foodprints was ingericht in een leegstaand winkelpand op de eerste verdieping van winkelcentrum Zaailand. De tentoonstelling deed denken aan een overdekte marktplaats: de studenten stonden in een soort marktkraampjes hun presentaties aan te bieden aan het publiek. Je kon er kris kras doorheen lopen om te kijken of er wat van je gading bijzat. Dat paste goed bij het thema voedsel. Bovendien kon je er ook nog een verantwoorde maaltijd krijgen.

Er waren zo’n 40 presentaties te zien. Aan ideeën geen gebrek, de uitvoering liet hier en daar wat te wensen over. Groepjes met een vormgever in de gelederen waren duidelijk in het voordeel. Ook was niet altijd direct duidelijk wat men nu precies presenteerde, ging het alleen om informatie of was er ook een product ontwikkeld? Hoe concreter de uitwerking, des te aansprekender de presentatie meestal was. Er waren er een paar die er echt uitsprongen.

Kies je streekburger
Zet een foodtruck met gezonde producten van een aantal streekboeren neer bij scholen en laat scholieren en studenten hun eigen streekburger samenstellen. Het idee werd gepresenteerd met bijbehorende menukaart. Met aan de ene kant het keuzemenu voor je burger en aan de andere kant informatie over de streekboeren die de producten leveren.

Schijf van vijf smoothie
Een doorontwikkeling van de persoonlijke schijf van vijf die je kan samenstellen op de website van het Voedingscentrum. Inspelend op een trend onder studenten: smoothies. Stel je eigen smoothie samen uit de verschillende voedingsmiddelen en bekijk hoeveel je nog nodig hebt voor de rest van de dag. De studenten hadden de smoothies zelf uitgeprobeerd en ze waren op de stand te proeven.

Foodprints
Simpel, maar heel duidelijk was de stand ‘Vet versus fit’. Twee stokken met voedsel, beide 885 kcal. Aan de ene slechts een kant en klaar broodje hamburger, aan de andere bijna een meter gezonde versproducten. Omdat het echte producten waren, en geen afbeeldingen of namaak, was de boodschap heel opvallend en effectief.

Mooi uitgewerkt was ook de toolbox met spelmaterialen voor ouders en kinderen over gezonde voeding. En er stond een voorbeeld: een egel gemaakt van peer, druiven en cocktailprikkers.

Veel studenten hadden tools ontwikkeld om informatie over te dragen, zoals een food-app, een website, informatieborden en veel spelletjes. Zo kon je meedoen met het smaakexperiment ‘De kleur achter je smaak’ en bij ‘Prik door de geheimen van de vleesindustrie heen’ ballonnen doorprikken om factsheets over de vleesindustrie te lezen. Een geslaagd experiment.

 

Bekijk alle presentaties op http://projectweek.nhlcommunicatie.nl

Reagearje

DE MOANNE

'de Moanne' wol in breed en kreatyf poadium biede foar aktuele en skôgjende bydragen oer kultuer en de keunsten. 'de Moanne' lit sjen wat der yn en om Fryslân spilet, yn taal, byld en nije media. 'de Moanne' ferskynt op it web, op papier en organisearret 'live'-moetingen.